Ryhmässä viisaus tiivistyy

Liiton Yrittäjäpäivät viime vuoden marraskuussa toteutettiin poikkeuksellisesti siten, että kaikki työ tapahtui ryhmissä, joita osallistujat muodostivat. Ryhmätöiden punaisena lankana oli miettiä, miten kalalle saadaan lisäarvoa. Ryhmät kirjasivat keskustelunsa ja ajatuksensa paperille. Liiton assistentti Mari Virtanen kertoi nyt yhteenvetoa, mitä ryhmissä saatiin syksyllä aikaiseksi.

Syksyn Yrittäjäpäivän ryhmätöiden vahva viesti oli, että arvostus syntyy rakentamalla aktiivisesti myönteistä mielikuvaa kotimaisesta, ympäristöystävällisestä, laadukkaasta, rakkaudella ja ammattiylpeydellä kasvatetusta, terveellisestä kalasta. Alalle on tärkeä myös viestiä avoimesti ja aktiivisesti, mitä kalanviljely on ja miten se kala kasvatetaan kuluttajille.

– Tieto pitää saada myös kalatiskin myyjille. On tärkeää, että hekin tietävät mistä ja miten kasvatettu kala tiskiin tulee. Ilman tietoa kalaa on paljon vaikeampi myydä asiakkaalle, kertoi Virtanen.

Syksyn ryhmätöissä yhtenä tehtävänä oli miettiä, miten kukin voi omaa toimintaansa muuttamalla saada kalalle lisäarvoa.

– Ajatuksia kirjattiin todella runsaasti. Kasvattajien on oltava itse ylpeitä siitä, mitä he kasvattavat. Se tuo arvostusta kasvattajalle. Arvostus taas tuo mahdollisuuden saada kalasta parempaa hintaa. Hinnoittelu vaatii omaa osaamista. Jos tuottaa laatua, siitä pitää osata myös vaatia hintaa, summasi Virtanen.

Kirjolohelle saatu Benella-brändi nähtiin työryhmissä hyvänä asiana. Benella-kalaa myydään niin sanotusti tuottajan naamalla eli kaupassa esitellään kalan tuottaja kuvan kera.

– Osallistujille oli tärkeää viedä yhdessä brändiä eteenpäin ja yhteisellä sanomalla lisätä kalanviljelyn näkyvyyttä. Ennen kaikkea ala tarvitsee mahdollisimman myönteisen julkisuuskuvan kotimaisesta kalankasvatuksesta ja kalasta, sanoi Virtanen.

Lataa esitys tästä

Teksti ja kuva Mika Remes, Comida Communication Oy