Vuosikymmen Eviraa – ja taas uudistutaan

evira_SatuViljamaaDirksEELA:sta tuli vuosikymmen sitten Evira ja paikkakuntalähtöisen toiminnan tilalle tuli toimialalähtöinen organisaatio. Vuoden 2017 alusta Eviran organisaatio jälleen uudistui entistäkin toimintopohjaisemmaksi.

Vuosikymmenen ajan toiminut Elintarviketurvallisuusvirasto Evira luo taas nahkaansa. Vuoden 2017 alusta toteutettiin organisaatiomuutos, jonka jäljiltä Eviralla on kolme päätoimilinjaa: elintarvike, kasvit ja eläimet. Näiden päälinjojen tukena ovat laboratoriopalvelut ja hallintopalvelut.
– Kalatautitutkijat sijoittuvat nyt Eviran uudessa organisaatiomallissa Eläintautibakteriologian ja patologian yksikköön kuuluvaan villi- ja vesieläinpatologian jaostoon. Sen päätoimipaikka on Oulussa ja toimin sen jaostopäällikkönä. Vedän myös vesieläintautien diagnostiikkaa ja asiantuntijapalveluja. Kalatauteja tutkitaan myös Anna Maria Eriksson-Kallion johdolla Helsingissä ja Perttu Kosken johdolla Kuopiossa. Muutoksessa kalatautitutkimuspuolelta lähti jonkun verran resursseja, muun muassa Pia Vennerström siirtyi vastaamaan tuotantoeläinpatologiasta, kertoi Eviran Satu Viljamaa-Dirks.
Organisaatiorukkauksen tarkoituksena on toteuttaa entistä asiakaslähtöisemmin Eviran toiminta-ajatusta ja strategiaa. Eviran toiminta-ajatus kiteytyy turvallisuuden, laadun ja luotettavuuden edistämiseen luonnosta lautaselle. Päämäärä on ennakoida, ennaltaehkäistä ja hallita ruoan tuotantoon liittyviä riskejä sekä edistää eläinten terveyttä ja hyvinvointia.

Viljamaa-Dirks summasi Eviran Kalaterveyspalvelun nykyolemusta. Kalaterveyspalvelulla on pitkät perinteet, se aloitettiin vuonna 1969. Systeemiä on uudistettu vuosina 1992, 2000, 2003 ja 2010.
– Kalanviljelijän ja Eviran välillä solmittu sopimus kattaa Eviran palvelut ja laitosten velvollisuudet kalatautien hallinnassa. Evira muun muassa vastaa näytteiden otosta ilman määrällisiä rajoitteita vuosisopimuksen hinnalla, tarjoaa konsultointia ja antaa laitostodistuksia. Tällä hetkellä Kalaterveyspalvelusopimuksen on tehnyt 100 poikaslaitosta, 26 ruokakalalaitosta ja 9 luonnonravintolammikkoyritystä. Olemme tehneet asiakaskyselyjä palvelun kehittämisestä. Asiakasyritykset toivovat enemmän laitoskohtaista konsultointia, nopeammin saatavia tietoja tautitutkimuksista, laitoskohtaisia riskinarviointeja, vienninedistämistoimia sekä pelisääntöjä tuonnin hallintaan, kertoi Viljamaa-Dirks.

Lataa esitys tästä

Teksti ja kuva: Mika Remes, Comida Communication Oy