”Hyvin kasvatettua kalaa!”

Suomen Kalankasvattajaliitto toteuttaa keväällä 2025 yhteistyössä mainostoimisto Smoy:n kanssa kasvatetun kalan tuotantoa, käyttöä ja ympäristövaikutuksia esittelevän kuluttajakampanjan. Hanke on saanut osarahoitusta Euroopan meri-, kalatalous ja vesiviljelyrahastolta (EMKVR) ja on osa kalan markkinoinnin ja laadun kehittämisohjelmaa.

Kasvatetun kalan tuotanto tulee myönteisten kehitysnäkymien toteutuessa kasvamaan Suomessa merkittävästi. Tavoitetta edistävät myös hallitusohjelmakirjaukset, Euroopan unionin julkistamat tavoitteet, vesiviljelystrategia ja kotimaisen kalan edistämisohjelma. Olemme tyytyväisiä, että voimme kampanjan avulla esitellä nykyaikaista, kestävää kalankasvatusta suomalaisille kuluttajille, toteaa liiton toimitusjohtaja Janne Sankelo.

Kampanjan tavoitteena on kasvatetun kalan tuotannon yleisen tunnettavuuden parantaminen, esitellä suomalaisia kalankasvattajia ja tarjota ajantasaista tietoa toimialasta.

Kalatalous on tärkeä osa ruokaomavaraisuuttamme ja huoltovarmuutta. Kalankasvatus on volyymiltaan elinkeinokalatalouden suurin toimija. Kunnianhimoisiiin tavoitteisiin ei päästä ilman kestävää, kasvavaa kalankasvatusta. Käynnistyvässä kampanjassamme muistutamme myös alan työllisyysvaikutuksista eri puolella Suomea, päättää Sankelo.

Alla esitys kalatalouden innovaatiopäiviltä, jossa kampanja esiteltiin: