Suomen kalankasvattajaliiton kampanja saada uusia tekijöitä alalle alkoi marraskuun alussa. Liitto julkaisi artikkelin – Kalankasvatuksessa on töitä tarjolla! – Varusmieslehdessä sekä Opinto ja työ –lehdessä. Kampanja pyörii kaksi viikkoa myös Sotilaskotimediassa, sekä lehtien somekanavilla.

Kalatalousalalla toimivat yritykset ovat kehittäneet toimintaansa ja investoineet ahkerasti. Monen yrityksen ongelmana on kuitenkin pula osaavasta työvoimasta. Yhdeksi keskeiseksi ongelmaksi kalatalouden kasvulle onkin nostettu ammattimaisen ja osaavan työvoiman saanti. Monista kalatalouden kehittämiseen suunnatuista panostuksista huolimatta koulutus on heikentynyt opiskelijapulan sekä heikkenevien oppimisympäristöjen myötä. Kalankasvattajaliitto laittoi kortensa kekoon markkinoidakseen alaa, jotta saadaan alalle tulevaisuuden työntekijöitä.

Varusmieslehden kohderyhmään kuuluvat nuoret aikuiset: varusmiehet ja –naiset, siviilipalvelusta suorittavat, lukiolaiset sekä ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelevat. Yhteistä kaikille on seuraavan askeleen ottaminen asepalvelukseen, opiskelemaan tai työelämään.

Sotilaskoti Digi on 42” tuuman medianäyttö sotilaskotien mobiililatauspisteillä.

Opinnot ja työ on uusi lehti, joka on suunnattu toisen asteen opiskelijoille sekä nuorille aikuisille, jotka suunnittelevat opintoja tai työelämään siirtymistä. Lehden kohderyhmä on toisen asteen opiskelija ja nuoret aikuiset sekä kaikki jotka ovat suunnittelemassa jatko-opintoja, ammattitaidon lisäämistä tai työelämän tai uran aloittamista. Lehden jakelu painottuu lukioihin ja ammatillisiin oppilaitoksiin sekä messutapahtumiin.

Tiedotustoiminta on osittain maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa (kalatalouden edistäminen).

Lehtiartikkelit kokonaisuudessaan:

YLLÄTTÄVÄ TAPA TAVOITTAA TULEVAISUUDEN TEKIJÄT, NUORET AIKUISET.