Uutiset by Pro Kala

REKO-ringit ovat melko uusi tapa myydä ja ostaa ruokaa. Mallissa tuottajat ja kuluttajat tapaavat ja tuotteiden ketju pysyy niin lyhyenä kuin mahdollista. Kalastamisen vaikeutuessa REKO-myynti tuo uuden mahdollisuuden tuottavaan elinkeinon harjoittamiseen.

REKO-ringissä kala siirtyy suoraan kalastaja Ari Oksaselta kuluttajalle.

Kalastaja Ari Oksanen Paraisilta on parkkeerannut pakettiautonsa Turun Länsikeskuksessa sijaitsevalle parkkialueelle monien muiden autojen joukkoon. Yhdestä autosta nostetaan esille vihanneksia, toisesta leipää, kolmannesta falafeleja. Asiakkaat kulkevat autolta toiselle ja keräävät ennalta tilaamansa tuotteet mukaansa. Puolen tunnin päästä alue taas tyhjenee. Meneillään on yhden Turun REKO-ringin jako.

– Nelisen vuotta olen ollut mukana. Törmäsin tähän ideaan muistaakseni Turun Sanomien tai Facebookin kautta, ja kiinnostus heräsi, Oksanen kertoo.

Reko-ringit saivat alkunsa 2013 pohjanmaalaisen Thomas Snellmanin ideasta. REKO tulee sanoista Rejäl konsumtion – reilua kuluttamista. Nykyään rinkejä on ympäri Suomea jo toistasataa. Esimerkiksi Länsikeskuksen torilla toimiva REKO-rinki toimii siten, että tuottajat ilmoittavat ennen jakoa Facebook-ryhmässä mitä tuotteita heiltä on saatavilla ja mihin hintaan. Ryhmän jäsenet kommentoivat tilauksensa postauksiin, ja hakevat ja maksavat tilaamansa tuotteet jaon aikana suoraan tuottajalta. REKO Turku -ringillä on jako joka toinen viikko.

Ongelmat tiedossa, missä toimenpiteet?

Oksanen myy esimerkiksi kuhafileitä, savu- ja graavikalaa sekä savulohilevitettä.

– Kalastus vaikeutuu vuosi vuodelta ja saaliit ovat pienentyneet. Karu totuus on se, että kalastajien määrä on laskenut. Entistä useampi kalastaja onkin nykyään myös kalanjalostaja ja myy itse kalansa, Oksanen sanoo.

Tukkuihin hän ei myy enää laisinkaan. – Kaiken myyn itse suoraan kuluttajalle, hän nyökkää.

Vaikka ala painii isojen ongelmien kanssa ja rannikkokalastuksen sanotaan olevan kriisissä, Oksanen ei koe, että päättäjät kiinnittävät asiaan tarpeeksi huomiota.

– Ongelmat ovat kyllä tiedossa, ja sinisestä biotaloudesta puhutaan paljon. Näin pienen toimijan näkökulmasta ei kuitenkaan toimenpiteitä näy, hän harmittelee.

Lyhyt ketju ja huippulaatu

REKO-ringissä tuotteen ketju ei voisi enää olla paljoa lyhyempi. Rinki on tarkoitettu nimenomaan tuottajille, ei jälleenmyyjille. Ruoka on myös aina nimenomaan lähiruokaa.

– Kaikki myymäni kala on kotimaista, eikä täällä edes saisi ulkomaalaista myydä, Oksanen toteaa.

REKO-ringissä ei myöskään kukaan vedä välistä. Mukana oleminen on ilmaista. – Tällä tavalla on mahdollista saada parempi kate, Oksanen selittää.

Asiakkaat valitsevat REKOn Oksasen mielestä kahdesta syystä: lyhyt ketju ja taattu huippulaatu. – Kaikki myyvät itse, omilla kasvoillaan ja henkilökohtaisesti, joten asiakas tietää, keneltä ostaa. Lyhyt ketju takaa myös tuoreuden: esimerkiksi minulla on tässä tänään savustettua kalaa, hän kertoo.

Positiivisia tapahtumia

REKO-rinkien suosio on Oksasen mukaan vain kasvanut. – Lähiruokabuumi on vaikuttanut valtavasti, hän toteaa.

Kaupaksi käyvät etenkin nahattomat ja ruodottomat kuhafileet ja lämmin- ja kylmäsavukirjolohi. – Vakioasiakkaita on paljon, ja kaikki tuottajat oikeastaan tuntevat toisensa. On hienoa tavata asiakkaita ja vaihtaa kuulumisia, Oksanen kehuu.

REKO-jaot ovat hänestä aina positiivisia tapahtumia – olettaen, että yksi tietty yksityiskohta on kunnossa. – Niin, kunhan ei sada räntää, Oksanen nauraa.